Van KCC tot ondersteuningsplan

Van KCC tot ondersteuningsplan

Samenwerkende gemeenten oefenen met nieuwe processen

 

De gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde oefenden in een processimulatie met de gezamenlijke werkprocessen in het Sociaal Domein. De nadruk lag daarbij op de ‘voorkant’ van het proces: hoe worden klanten vanuit het klantcontactcentrum (KCC) van de drie gemeenten begeleid naar hun vertrouwde klantmanager of naar de juiste specialist? Wie heeft de regie bij meervoudige hulpvragen en hoe plannen we afspraken voor de integrale intake?

 

Fictieve klanten meldden zich met herkenbare informatievragen en ondersteuningsvragen bij het KCC: mevrouw Bloem vraagt hulp in de huishouding, de heer Robben vraagt een maatschappelijke bijdrage voor karate-les voor zijn jongste zoon– tijdens de intake zal blijken dat er meer speelt. Klantmanagers en productspecialisten zorgen samen voor het juiste ondersteuningsplan. Al doende worden principiële en praktische zaken helder.

 

Een eerste sessie met key-users was bedoeld om losse eindjes in de nieuwe werkprocessen op te sporen. In vervolgsessies konden alle medewerkers oefenen met hun nieuwe processen. Dit zal de overstap ‘in het echt’ vergemakkelijken.

 

Anita Sijm, Hoofd bedrijfsvoering a.i. Sociale Dienst Veluwerand: “We hebben de afgelopen maanden over heel veel dingen nagedacht: de inrichtingsprincipes voor onze processen, de telefoonlussen, opleidingen….vanaf 1 januari zullen we in de praktijk moeten ervaren, hoe een en ander uitwerkt.”

 

De samenwerkende gemeenten krijgen vanaf 1 januari niet alleen te maken met nieuwe werkprocessen, maar ook met veranderde rollen en verantwoordelijkheden, nieuwe ICT (Suite4Sociale Regie) en nieuwe hulpmiddelen (productenboek, documentsjablonen). De drie gemeenten werkten al langer samen in de Sociale Dienst Veluwerand en in Meerinzicht (bedrijfsvoering).

 

Meer weten? Neem contact op met Vincent Damen 06 46 16 26 77


Meer nieuws