Home » Online scrum: klantendossiers ABN Amro

Online scrum: klantendossiers ABN Amro

ABN Amro riskeert een boete als het klantendossiers niet op orde heeft. Het Scrum Team dat oplossingen bouwt om deze data op orde te brengen kan zich dan ook geen vertraging veroorloven en blijft sprinten – online.

Het team van Scrum Master Josette Lieste ontwikkelt software waarmee de bank klanten stimuleert en helpt om hun dossier aan te vullen.  Josette vertelt: “We maken in dit project gebruik van de Scrum Methode, omdat er tijdsdruk op zit. Als Scrum Master zorg ik dat de softwareontwikkelaars hun werk kunnen doen. Ik zorg voor de verbinding tussen de verschillende teamleden. Nu we elkaar niet op de werkvloer zien, moeten we andere manieren vinden om het teamgevoel te behouden. We beginnen iedere dag met een kwartiertje online kletsen en we sluiten de week ook samen af, bijvoorbeeld met een quiz.

De Scrum Methode kent een aantal vaste overlegvormen, die we nu ook online doen: dagelijks hebben we een stand-up, iedere 2 weken doen we een review van de vorige sprint en plannen we de volgende sprint. Op kantoor kijken we dan allemaal naar één scherm, nu zit iedereen achter een eigen beeldscherm. Om te zorgen dat iedereen erbij blijft maak ik veel gebruik van Teams en Mural, tools voor online samenwerking. 

Na iedere sprint evalueren we als team onze samenwerking. Dat vind ik zelf de grootste uitdaging om online goed te begeleiden. Het lijkt nu, vanachter je computer, makkelijker om feedback te geven. Maar je ziet juist minder goed hoe je collega die feedback ontvangt. Uit lichaamstaal kun je vaak veel aflezen, dat kan nu niet.

Na twee maanden online scrummen ben ik eigenlijk verrast hoe makkelijk we zijn omgeschakeld van offline naar online samenwerken. We houden het werktempo goed vast. Misschien is ons teamgevoel juist wel sterker dan voorheen, omdat we deze gekke periode samen meemaken.”

Meer weten? Neem dan contact op met Bart Maas 06 46 60 35 91