Pijnacker-Nootdorp actualiseert Wabo-proces

Pijnacker-Nootdorp actualiseert Wabo-proces

Maar liefst 50 ambtenaren van de gemeente Pijnacker-Nootdorp behandelden vorige maand een aanvraag voor het vernieuwen van een schuur. Een oefening, ter afsluiting van de Wabo optimalisatie. Met de nieuwe procesbeschrijving in de hand werd het geactualiseerde proces geoefend: krijgt de klant op tijd antwoord? Zijn de rollen helder?

 

De aangescherpte rolverdeling is een belangrijk resultaat van de Wabo optimalisatie. Door de taken van bijvoorbeeld informatieverstrekker, casemanager en coördinator duidelijk te omschrijven en los te koppelen van functies, wordt duidelijk wie welke bijdrage levert aan het product voor de klant. De aanvraag voor de fictieve schuur is een goede casus om met de rollen te oefenen: als handhaving het herbouwen van een ingestorte schuur heeft stilgelegd en vervolgens blijkt dat een nieuwe schuur niet meer in het bestemmingsplan past, wie wordt dan casemanager en welke adviseurs worden geconsulteerd? Ook aanvragen voor het verplaatsen van platanen aan de Oostlaan en de bouw van een garage met uitweg, waarvoor bovendien een gemeentelijke boom en lantaarnpaal moeten wijken, blijken goede testcases.

 

‘speels en inspirerend’

Harold van Vliet, afdelingshoofd Backoffice Publiekszaken Gemeente Pijnacker-Nootdorp

 

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft met ondersteuning van De Processpecialisten het Wabo-proces geactualiseerd. Bij de start van het traject heeft een kick-off bijeenkomst plaatsgevonden waarbij alle betrokken medewerkers aandachtspunten voor het verbeterteam mee konden geven. Met die input heeft een verbeterteam in een aantal workshops het proces opnieuw ingericht en verbeterd.

 

Meer weten? Neem contact op met Vincent Damen 06 46 16 26 77


Meer nieuws