De Sokkenshow al gedaan!?

Het kan overal gebeuren. Uw collega’s trekken een stofjas aan en ondergaan direct een transformatie. Sommigen duiken op de berg sokken en pantykousjes alsof hun leven ervan afhangt, anderen vouwen dozen in een razend tempo. Logisch ook: de klant is kritisch en de werkdruk is hoog. Zakjes en elastieken, inputjes en outputjes vliegen alle kanten op.  En de klant blijft maar vragen: meer, sneller, beter. Sokken vallen van de lopende band. De klant vraagt om uitleg. Uw collega’s gaan steeds harder werken.  Ze gedragen zich vreemd maar toch ook zo….bekend! Pas als de stroom van orders afneemt is er tijd om de prestaties te evalueren. Het leek nog wel zo simpel. De praktijk is weerbarstig.

 

Wanneer schakelt u ons in?

  • Als u klanten heeft en uw dienstverlening wilt verbeteren
  • Als u samenwerken in processen of ketens wilt introduceren of versterken
  • Als u de lessen en successen van processturing wilt ontdekken

 

De Sokkenshow laat u de basisprincipes van processen, procesontwerp en processturing ervaren. Na een korte introductie gaat uw team aan de slag in het bedrijf “De gebroeders Sok”. Als het niet direct lukt om een optimaal proces te organiseren krijgt u een herkansing. Als u de klant en het werkproces wat beter kent, kunt u slimmere keuzes maken. Meestal helpt dat: de samenwerking verbetert en de klanttevredenheid neemt toe.

 

Processimulaties en spellen zijn kenmerkend voor de aanpak van De Processpecialisten. Succesvol samenwerken in processen vraagt niet alleen een gestroomlijnd proces maar ook een bepaald gedrag: de Sokkenshow laat u dat spelenderwijs ontdekken. De geleerde lessen blijken vaak ook van toepassing op het eigen dagelijks werk.

 

De Sokkenshow is een must voor iedereen die in processen werkt.

 

Meer weten? De Sokkenshow nog niet gedaan? Bel met Vincent 06 - 46 16 26 77

The Stocking Factory: de internationale Sokkenshow

U kent onze Sokkenshow wel... voor onze internationale zuster The Process Pros is De Sokkenshow vertaald naar het Engels: de geboorte van The Stocking Factory!

 

Voor het District of North Vancouver (Canada) hebben wij een opdracht uitgevoerd om te onderzoeken hoe een aantal gemeentelijke faciliteiten beter kunnen samenwerken. Enerzijds om kosten te besparen, anderzijds om meer klanten binnen te krijgen. Tijdens de workshop zijn de deelnemers aan de slag gegaan in The Stocking Factory (TSF) en hebben ze met de inzichten die ze daarin hebben opgedaan concrete actieplannen gemaakt voor betere samenwerking (gebruik maken van elkaars sterke punten) en mogelijke kostenbesparing.

 

De inzet van TSF leidt al tot hilariteit wanneer de labcoats (stofjassen) worden uitgedeeld; iedereen is immers gelijk in het proces! De deelnemers trekken de jassen aan en kijken wat onwennig om zich heen: wat gaat er gebeuren? De begeleider start het spel, zet mensen aan het werk aan de conveyer belt (rollerband) en de voorbereidingen voor de orderverwerking van socks and tights (sokken en pantykousjes) zijn in volle gang. De posities worden ingenomen: we zijn klaar voor de klanten!

 

Kort na de start van het spel wordt duidelijk dat de klant iets anders vraagt dan waar de fabrieksmedewerkers op zijn gericht. Er wordt geschoven, er wordt aangespoord en mensen gaan nog harder werken!

 

Door de deelnemers opgedane inzichten waren:

  • There was no customer focus, what did the customer really want?
  • Nobody was managing the end-to-end process.
  • There were no clear goals and no priorities.
  • It is not about working harder, but about working smarter!
  • People tend to follow their own assumptions… so talk to the customer!